داب ما معمولا بر معرفی اجمالی و یا نقدی کوتاه بر کتابها و مجلاتی بود که خودم می خوندم. این بار با کمی سنت شکنی، خلاصه نویسی به سبک خودم (که بیشتر کلیدواژه نویسی است تا تلخیص و متناسب با هدف خودم. شاید بعدا بیشتر توضیح دادم) هم اضافه می کنم. دانلود رایگان کتاب هم گذاشتم، گرچه معمولا کتابها دارای کپی رایت هستند ولی این کتاب 44 صفحه ای توسط خود مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی که کتاب را تهیه کرده، در اینترنت منتشر شده.

کتابشناسی کتاب: سلیمانی. رضا، براندازی نرم و تاسیس تلویزیون های فارسی زبان مطالعه موردی بی بی سی فارسی، دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، 1388، تهران. 

موضوع کلی:

  • بستر تاریخی و سیاسی براندازی نرم
  • نقش و جایگاه رسانه های غربی به ویژه تلویزیون های فارسی زبان

 

 

خلاصه و کلیدواژه ها:

انقلاب مخملی، انقلاب رنگی، انقلاب گلی، براندازی نرم

مدیریت رسانه ای و بسیج افکار عمومی

بر اندازی سخت

کمیته خطر جاری و پیشینه براندازی نرم مثلا در کشور های اروپای شرقی به شیوه نرم و فروپاشی شوروی

دو الگوی براندازی:

  1. دیپلماسی سیاه: تعامل با حکومت و روابط رسمی از بالا و همراه سازی  از پایین
  2. فروپاشی: عدم تعامل با حکومت، صرفا برقراری ارتباط با جامعه، گروهها، سازمانها از طریق رسانه ها: اینترنت، تلویزیون، رادیو فردا

دیپلماسی سیاه: راهکار آمریکا از طریق برقراری تماس مستقیم با جمعیت جوان و غربگرای ایران با توسل به چهار راهکار:

  1. تبلیغ و ترویج ضرورت تغییر نظام سیاسی از طریق رسانه ها
  2. سازمان دادن به حمایتهای بین المللی از اتحادیه های کارگری
  3. گروههای مدافع حقوق بشر
  4. تشکیلات مدنی و مذهبی مخالف جمهوری اسلامی

فروپاشی از درون: برخلاف دیپلماسی سیاه، به جای تعامل انتقادی از حاکمیت، صرفا به تعامل هدفمند با هویتها و صنفهای مختلف فرهنگی، اجتماعی، جنسیتی و اقتصادی  پرداخته. مذاکره با سازمانهای غیردولتی. (فوکو: عصر ارتباط دولت با دولت به سرآمده و دولت به راحتی با ملتی دیگر ارتباط برقرار می کند.) اینها: هرگونه تعامل با حکومت (رابطه ایران و آمریکا)، مشروعیت بخشی به حکومت ایران است.

تلویزیونهای فارسی زبان در هر دو رویکرد: مجرای ارتباط آمریکا و سیا با مردم ایران

  1. بی اعتبار کردن تلویزیونهای داخل و مراجع اطلاعاتی رسمی و  حکومتی (جایگزینی اینترنت و ماهواره)
  2. تسهیل فرآیند شبکه سازی (یارگیری شبکه ای) ایجاد شبکه هایی از حامیان آمریکا. تمرکز بر دانشگاهیان، روشنفکرانان، صاحبنظران مذهبی، گروه های زنان فعال، روزنامه نگاران و نویسندگان

بنیاد جامعه باز، بنیاد سوروس، جنبش های اجتماعی جدید و اعترافات هاله اسفندیاری

روند رو به گسترش غرب به تاسیس تلویزیونهای فارسی زبان

  1. هدف از راه اندازی تلویزیون صدای آمریکا به زبان فارسی در 2003 در راستای تفکیک مردم از حاکمیت، شوراندن مردم و براندازی
  2. ام بی سیmbc پرشیا سعودی: پخش فیلم و سریال روز هالیودی 24 ساعته: مرکز خبر رسانی خاورمیانه
  3. تصمیم اتحادیه اروپا به تاسیس تلویزیون فارسی زبان خبری
  4. بی بی سی فارسی:

تاریخچه و روند پیدایش bbcFarsi

بخش فارسی رادیو بی بی سی در اواخر جنگ جهانی دوم 1319-1940 (مقابله با دستگاه تبلیغاتی هیتلر نازی) فرزند جنگ بود.

در ایران: بدبینی به انگلیس و اعتماد با نگرانی به بی بی فارسی: بی بی سی بدون شک می داند. نقش در تحولات ایران

گسترش برنامه ها پس از انقلاب و استخدام روزنامه نگاران

نقش و دخالت دولت انگلیس در رسانه بی بی سی (ابزار دیپلماسی عمومی)ص 25

بی بی سی فارسی خطرناکتر از صدای آمریکا: ادبیات نرم آن به مخاطب القاء می کند که هدف بی بی سی صرفا خدمت اطلاع رسانی است که این روش غیر مستقیم به حذف مقاومت مخاطب می انجامد. همچنین پرداخت عمیق به مسائل اجتماعی (و نه لزوما سیاسی) مخاطب جذب می کند.

دو صورت تحقق دیپلماسی رسانه ای:

  1. دولت رسانه ها را موظف به اقداماتی در راستای دیپلماسی خود می کند.
  2. رسانه ها همگام با دولت. (مدل بی بی سی که به ظاهر از دولت دستور خاصی دریافت نمی کند.)

اهداف و پس زمینه های راه اندازی تلویزیون بی بی سی فارسی:

  1. بحران مخاطب رادیو و گرایش به تلویزیون. اینترنت و شکست انحصار خبری توسط شهروندان عادی و زیر و رو شدن معنی و ماهیت ارتباطات جهانی
  2. ادعای پاسخگویی به تقاضای مخاطب و مکمل رادیو بودن
  3. ادعای پر کردن خلا تنوع رسانه ای در ایران: رسانه های آلترناتیو:1- موسیقی زیرزمینی 2- زمینه های نرم افزاری خبرگیری و خبرسازی: خلق رویکرد شهروند خبرنگار
  4. دیپلماسی عمومی و رسانه ای
  5. گفت و گوی مستقیم با مردم ایران در راستای جداسازی ذهنی جدایی مردم از حاکمیت
  6. باقی ماندن در فرآیند رقابت رسانه ای

نتیجه گیری و راهکارها:
لزوم مدیریت جریان آزاد اطلاعات، اخبار و تصویر سازی ها
image makingاز ایران در رسانه های غربی

رسانه ای شدن این حساسیتها و واکنش های سخت نوعا به اقبال بیشتر این شبکه ها می انجامد. واکنش منفی به رسانه هایی که دورشان خط قرمز کشیده شود، زمینه تحریک جوانان به دیدن آنهاست.

  1. شبکه سازی با بهره گیری از مزیتهای نسبی رسانه های خودی: مجاورت جغرافیایی و معنوی، پشتوانه فنی مناسب
  2. راه اندازی تلویزیونهای رقیب نه جلوگیری؛ با توجه به دسترسی پایگاههای اینترنتی
  3. پیشبرد طرحهای توسعه ای در مناطق محروم و مرزی
  4. پرهیز از تهدید انگاری افراطی NGO سمن ها و تلویزیونهای فارسی زبان و اجازه فعالیت به آنها در چارچوب قانون
  5. تقویت زیرساخت آموزشی- فرهنگی
  6. همسان کردن ظرفیت سازمانهای امنیتی
  7. افزایش کارآمدی نظام اداری

 

لینک دانلود مستقیم و رایگان کتاب براندازی نرم و تاسیس تلویزیون های فارسی زبان مطالعه موردی بی بی سی فارسی: کلیک کنید! (نسخه پی دی اف pdf