پاورقی فرهنگ و ارتباطات

وب‌نوشت حمید درویشی شاهکلایی

پاورقی فرهنگ و ارتباطات

وب‌نوشت حمید درویشی شاهکلایی

پاورقی فرهنگ و ارتباطات
*حمید درویشی شاهکلایی، پژوهشگر و ویراستار
*متولد شیرگاه، سوادکوه شمالی مازندران (اصالتا از روستای شاهکلای لفور)

*طلبه و دانش‌آموخته دوره سوم کارشناسی‌ارشد معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و دوره پنجم دکتری فرهنگ و ارتباطات همان دانشگاه (دوره شهید جاوید مرحمتی)
*اولین «رتبه یک» کنکور سراسری دکتری مجموعه علوم ارتباطات (1390).
*موسس قرارگاه نشریات حیات بسیج دانشجویی و سردبیر سابق ماه‌نامه فرهنگی سیاسی حیات، نشریه بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام، سال بیست و یکم و بیست و دوم.
*معاون سابق آموزش و معاون سابق ارتباطات مرکز آموزش‌های مجازی بسیج مستضعفین
*پژوهش‌گر برتر مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی (1394)
*با افتخارتر از همه: برادرزاده سردار سپاه اسلام، پاسدار شهید برزو درویشی شاهکلائی
حدیث‌های مسجد
  • ۹۴/۱۲/۲۴

    فرشته‌هان! با مسجدی‌ها کار دارند.

  • ۹۴/۱۰/۲۴

    ستاره‌های درخشان زمین برای آسمانی‌ها

  • ۹۲/۰۶/۲۲

    *هشدار داد: نماز همسایه مسجد جز در مسجد پذیرفته نیست...

    **یکی پرسید: اى امیر مومنان! همسایه مسجد کیست؟

    *فرمود: کسى که...

مطالب پیامکی
  • ۹۵/۰۱/۰۹
    افق بالاتر

    امسال توفیق خادمی شهدا در یادمان هویزه میسر نشد؛ 

    انشاءالله به زودی خادمی در آستان امام رضا؛ 

    یا حتی کربلا، کاظمین، نجف، سامرا؛ 

    و چه بسا سوریه و شام بلا؛

    و انشاءالله بقیع و مسجد الاقصی.

  • ۹۵/۰۱/۰۶
    دیر یا زود

    دیر یا زود، به مانند سه تیر 84 «مردی از جنس مردم» خواهد آمد و کام امت حزب الله شیرین خواهد شد.

  • ۹۲/۰۹/۲۵
    24

    دعا کنید با موفقیت زیارت با پای پیاده نصیب همه آرزومندان شود.

    حلال کنید!

  • ۹۲/۰۹/۲۵
    23

    اگر بطلبند، دوباره عازم عراقم، کافیست عصر شود.

  • ۹۲/۰۴/۰۷
    22
    فقط چند ساعت دیگه
    این جمع با صفا جمع میشه...
  • ۹۲/۰۴/۰۷
    21
    خدا رو شکر سیاحت ما در زیارت است
  • ۹۲/۰۴/۰۷
    20
    خلاصه اینکه:
    خدایا ما فقط همین خانواده رو داریم
    آخرین بارمون نشه...
  • ۹۲/۰۴/۰۲
    16
    زباله رو تو جاده ول نکن!
    جوان عراقی:.شهرداری جمع میکند!
  • ۹۲/۰۴/۰۱
    15
    جنت ما موکب است، مقصد ما کربلاست
طبقه‌بندی موضوعی مطالب
بایگانی
قفسه کتاب‌های من
پاورقی‌های فرهنگ و ارتباطات من
آخرین نظرات

ایکنادوست عزیزی از خبرگزاری ایکنا، مصاحبه ای با من ترتیب داد و بخش خاصی از اون که تعریف من از وبلاگ دینی بود را تو ایکنا نوشت تا همه دنیا از عقیده من با خبر شوند! 
آسیب‌شناسی وبلاگ‌نویسی دینی و قرآنی در کشور/41
حمید درویشی:

تلقی رایج از وبلاگ‌نویسی دینی نادرست است
 درویشی:
من در صورتی به وبلاگی دینی می‌گویم که نگاه نویسنده آن، دینی باشد، نه این‌که مسئله‌اش را از دین گرفته باشد. خیلی وقت‌ها کسی فکر می‌کند فیلمی که ساخته، دینی است یا مطلبی که نوشته دینی است، اما اندیشه‌اش اصلاً دینی نیست
  
 
   استفاده از این خبر ، با ذکر منبع بلامانع است.
لینک خبر مصاحبه در شهر قرآن: دایرکتوری وبلاگهای قرآنی: +
لینک خبر مصاحبه در ایکنا: +
لینک خبر مصاحبه در طلبه بلاگ: +






گروه فضای مجازی: به اعتقاد یک وبلاگ‌نویس و فعال عرصه فضای مجازی، تلقی رایج از وبلاگ دینی و وبلاگ‌نویسی دینی اشتباه بوده و وبلاگ‌هایی که برچسب دینی و مذهبی دارند و درصدد ارائه موضوعات دینی هستند، گاه مطالب‌شان کاملاً غیر دینی است.

حمید درویشی، وبلاگ‌نویس و فعال عرصه فضای مجازی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، درباره آسیب‌شناسی وبلاگ‌نویسی دینی، گفت: وقتی ما صحبت از وبلاگ دینی و وبلاگ‌نویسی دینی می‌کنیم مطلبی را پیش‌فرض گرفته‌ایم و آن این است که رسانه می‌تواند دینی باشد. حالا این‌که رسانه دینی، چه رسانه‌ای است یا وبلاگ‌نویسی دینی چه وبلاگ‌نویسی‌ای است، دیدگاه‌ها و قرائت‌ها اینجا متفاوت است.

وی توضیح داد: یک دیدگاه این است که وبلاگ‌نویسی دینی آن دسته از وبلاگ‌نویسی‌هایی است که موضوع آن، دینی باشد؛ از قرآن و نهج‌البلاغه و نماز و روزه بگیرید ـ که این‌ها موضوعاتی دینی از هزار و چهار صد سال پیش هستند ـ تا انقلاب اسلامی، جهاد سازندگی، کمیته انقلاب، سپاه پاسداران، فرهنگ پایداری، دفاع مقدس و چیزهایی از این دست. در واقع همان طور که دین در آن دوره یک سری تجلیاتی داشت، امروز هم تجلیات دینی جدیدی داریم که 400، 500 سال پیش وجود نداشتند و به آن‌ها اشاره کردم.

این وبلاگ‌نویس افزود: این نگاه، نگاه رایجی است، در مسابقاتی که نهادهای مختلف برگزار می‌کنند، می‌توان این نگاه را دید؛ مثلاً مسابقه وبلاگ‌نویسی دینی با موضوع ایثار و شهادت برگزار می‌شود و شرط شرکت در آن، نوشتن چند پست در مورد دفاع مقدس است. تلقی رایج این است که اگر موضوع دینی باشد، وبلاگ‌نویسی دینی می‌شود، این یک نگاه است.

درویشی در ادامه به تشریح سایر نگاه‌ها درباره وبلاگ دینی پرداخت و گفت: نگاه دیگر این است که وبلاگ‌نویسی دینی، وبلاگ‌نویسی‌ای است که در آن نگاه نویسنده وبلاگ، دینی باشد، هر چند موضوع دینی نباشد؛ مثلاً در انعکاس مسافرت، داستان کوتاه، شیمی، فیزیک، علوم تجربی، مهم، نگاه وبلاگ‌نویس است؛ مثلاً کسی یک داستان کوتاه می‌نویسد و در آن خانواده‌ای را توصیف می‌کند که به مسافرت می‌روند، اگر اول سفر با صدقه شروع بشود، این می‌شود وبلاگ‌نویسی دینی، وبلاگی که رویکرد دینی دارد.

این فعال عرصه مجازی اضافه کرد: اما اگر در کل سفر، 40، 50 مطلب از سفر یک خانواده مذهبی نوشته شد و در تمام سفر نه صدقه‌ای بود، نه امر به معروفی و نه نشانه‌ای از الگوهای رفتار دینی و الگوهای اقتصادی دینی، می‌توانیم بگوییم این سکولار و غیر دینی است، هر چند اسم وبلاگش را مذهبی یا اسلامی بگذارد، اما از طرف دیگر، اگر یک وبلاگ پزشکی به جای موجودات بنویسد مخلوقات، خدا را در نظر گرفته، همین که خدا را در نظر گرفته، می‌شود وبلاگ‌نویسی دینی، اگر نقش خدا را حذف کند و بنویسد شما اگر این دارو را بخورید شفا پیدا می‌کنید، بدون ان‌شاءالله و بدون اشاره به نقش خداوند، این غیر دینی است.

حمید درویشی در خصوص دیگر نگاه‌ها به بحث وبلاگ دینی عنوان کرد: بحث علم دینی را می‌توان اینجا هم وارد کرد؛ وبلاگ‌نویسی دینی، وبلاگ‌نویسی‌ای است که مسائلش را از دین بگیرد، موضوعاتش را از دین بگیرد، یا در فضای تفکر دینی رشد کرده باشد؛ مثلاً در فضای جامعه اسلامی وبلاگ‌نویسی «پورنو» به وجود نمی‌آید و وبلاگ‌نویسی جنگ و دفاع مقدس به وجود می‌آید. نوع خاصی از سینما در فضای دینی به وجود آمده، پس این اسلامی است. همان بحث‌هایی که در علم دینی مطرح است که این نوع جغرافیا، این نوع نجوم در جامعه اسلامی به وجود آمده، پس این علم اسلامی است.

درویشی در پایان با اشاره به اندیشه شهید مطهری، اظهار کرد: دیدگاه شهید مطهری می‌گوید که علمی اسلامی است که به درد جامعه اسلامی بخورد، اینجا هم می‌توان گفت وبلاگی اسلامی و دینی است که به درد جامعه اسلامی بخورد. مباحثش در راستای منافع جامعه باشد. من در صورتی می‌گویم به این‌ها دینی که آن نگاه دینی باشد، نه این‌که مسئله‌اش را از دین گرفته باشد، خیلی وقت‌ها کسی فکر می‌کند فیلمی که ساخته، دینی است یا مطلبی که نوشته دینی است، اما اندیشه‌اش اصلاً دینی نیست.

۹۹/۰۹/۲۴
حمید درویشی شاهکلائی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی