پاورقی فرهنگ و ارتباطات

وب‌نوشت حمید درویشی شاهکلایی

پاورقی فرهنگ و ارتباطات

وب‌نوشت حمید درویشی شاهکلایی

پاورقی فرهنگ و ارتباطات
*حمید درویشی شاهکلایی، پژوهشگر و ویراستار
*متولد شیرگاه، سوادکوه شمالی مازندران (اصالتا از روستای شاهکلای لفور)

*طلبه و دانش‌آموخته دوره سوم کارشناسی‌ارشد معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و دوره پنجم دکتری فرهنگ و ارتباطات همان دانشگاه (دوره شهید جاوید مرحمتی)
*اولین «رتبه یک» کنکور سراسری دکتری مجموعه علوم ارتباطات (1390).
*موسس قرارگاه نشریات حیات بسیج دانشجویی و سردبیر سابق ماه‌نامه فرهنگی سیاسی حیات، نشریه بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام، سال بیست و یکم و بیست و دوم.
*معاون سابق آموزش و معاون سابق ارتباطات مرکز آموزش‌های مجازی بسیج مستضعفین
*پژوهش‌گر برتر مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی (1394)
*با افتخارتر از همه: برادرزاده سردار سپاه اسلام، پاسدار شهید برزو درویشی شاهکلائی
حدیث‌های مسجد
  • ۹۴/۱۲/۲۴

    فرشته‌هان! با مسجدی‌ها کار دارند.

  • ۹۴/۱۰/۲۴

    ستاره‌های درخشان زمین برای آسمانی‌ها

  • ۹۲/۰۶/۲۲

    *هشدار داد: نماز همسایه مسجد جز در مسجد پذیرفته نیست...

    **یکی پرسید: اى امیر مومنان! همسایه مسجد کیست؟

    *فرمود: کسى که...

مطالب پیامکی
  • ۹۵/۰۱/۰۹
    افق بالاتر

    امسال توفیق خادمی شهدا در یادمان هویزه میسر نشد؛ 

    انشاءالله به زودی خادمی در آستان امام رضا؛ 

    یا حتی کربلا، کاظمین، نجف، سامرا؛ 

    و چه بسا سوریه و شام بلا؛

    و انشاءالله بقیع و مسجد الاقصی.

  • ۹۵/۰۱/۰۶
    دیر یا زود

    دیر یا زود، به مانند سه تیر 84 «مردی از جنس مردم» خواهد آمد و کام امت حزب الله شیرین خواهد شد.

  • ۹۲/۰۹/۲۵
    24

    دعا کنید با موفقیت زیارت با پای پیاده نصیب همه آرزومندان شود.

    حلال کنید!

  • ۹۲/۰۹/۲۵
    23

    اگر بطلبند، دوباره عازم عراقم، کافیست عصر شود.

  • ۹۲/۰۴/۰۷
    22
    فقط چند ساعت دیگه
    این جمع با صفا جمع میشه...
  • ۹۲/۰۴/۰۷
    21
    خدا رو شکر سیاحت ما در زیارت است
  • ۹۲/۰۴/۰۷
    20
    خلاصه اینکه:
    خدایا ما فقط همین خانواده رو داریم
    آخرین بارمون نشه...
  • ۹۲/۰۴/۰۲
    16
    زباله رو تو جاده ول نکن!
    جوان عراقی:.شهرداری جمع میکند!
  • ۹۲/۰۴/۰۱
    15
    جنت ما موکب است، مقصد ما کربلاست
طبقه‌بندی موضوعی مطالب
بایگانی
قفسه کتاب‌های من
پاورقی‌های فرهنگ و ارتباطات من
آخرین نظرات

۳ مطلب در تیر ۱۳۹۳ ثبت شده است

شنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۳، ۰۸:۴۳ ب.ظ

آرمیتا حرف‌های فراوانی دارد

یادم هست جمعی بود که یکی از دوستان حزب‌اللهی دستاوردهای هسته‌ای در هشت ساله احمدی‌نژاد را به طور کامل نفی می‌کرد و می‌گفت که رادیو دارو و امثال این‌ها که چیز مهمی نیستند، تحقیقات متوقف شده است و رکود حاکم است. با تسلطی که بر مباحث از خود در آن جمع نبستا نخبگانی نشان داده بود، همه داشتند می‌پذیرفتند که واقعا دستاورد هسته‌ای، یک شعار سیاسی است و واقعیت خارجی ندارد. همان‌جا به ذهنم رسید و گفتم: «پس چرا دانشمندان هسته‌ای ترور می‌شوند؟» آن‌جا بود که فضا برگشت و غبارها خوابید و حقیقت دیده شد. گاهی باید حقیقت صیقل داده شود تا دیده شود.

 

آرمیتا خیلی حرف برای گفتن دارد. آرمیتا می‌داند ما به چیزهایی رسیده‌ایم که دشمن دلش نمی‌خواست، پس بابایش را از او گرفتند. آرمیتا برای اتوبوس سفرهای علمی مسئولان و استادان دانشگاه‌های ما بهترین راننده است. (این‌جا درباره این سفر نوشتم.) او راه‌بلد است و دستاوردها را شهود کرده. حاج حسین براتی این (کال‌گراف) بار هم خوب طراحی کرده است: http://kaalgraph.ir/post/118

ویژه تریبون داران بی اطلاع

 

 

۶ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۴ تیر ۹۳ ، ۲۰:۴۳
حمید درویشی شاهکلائی
جمعه, ۱۳ تیر ۱۳۹۳، ۰۲:۴۲ ق.ظ

«سفرهای علمی» ویژه استادان دانشگاه

1- پویانمایی سفرهای علمی را یادتان هست؟! سریال علمی بی‌نظیری برای کودکان دبستانی که سرگرمی و آموزش را در کنار ابعاد فرعی دیگری چون کار گروهی و... در آمیخته بود.

2- رهبری در دیدار اخیر با استادان دانشگاه‌ها، نکته جالبی را تذکر داده‌اند و آن این‌که: اگر چیزی را نمی‌دانید، انکار نکنید؛ مثلا خوب است برای‌تان گردش‌های علمی ترتیب داده شود تا از دستاوردهای علمی ممکلت خودتان آگاه شوید! (متن کامل)

.:. برخی استادان دانشگاه‌ها، از تحقیقات و تالیفات دیگر استادان در رشته خودشان هم باخبر نیستند؛ چه برسد به پیشرفت علمی کشور. این یک ضعف است و باید برطرف شود؛ نه این که پوشیده شود!

این سفرها می‌تواند ویژه دانشگاهیان باشد و نه فقط استادان.

 

۲ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۳ تیر ۹۳ ، ۰۲:۴۲
حمید درویشی شاهکلائی

امروز آخرین امتحان این نیم‌سال تحصیلی را دادم. تقریبا امتحانات دانشگاه ما به پایان رسیده است و جمعه اقامت‌گاه‌های دانشجویی به مناسبت فرارسیدن تابستان باید تخلیه شود. واقعیت آن است که بسیاری از دانشجویان به بهانه‌های مختلف در طول تابستان یا پاره‌ای از آن، در دانشگاه ما می‌مانند؛ مثلا برای انجام مطالعات تخصصی و برخی تکالیف درسی، فعالیت‌های مرتبط با تشیکلات دانشجویی، بازآموزی و فراآموزی مثل دوره‌های علمی و مانند این‌ها.

تقریبا اتفاق نظر وجود دارد که اگر محدودیت خدمات رفاهی (تعطیلی رستوران، بوفه دانشجویی و...) نبود و از طرفی هزینه نسبتا بالای اقامت شبانه کم‌تر می‌شد، تعداد دانشجویانی که در دانشگاه می‌مانند، چند برابر می‌شود.

تابستان از جهت انجام مباحثه‌های علمی و مطالعات تخصصی برای حقیر، یک فرصت بی‌نظیر بود که برای اولین بار، دوره علمی و پژوهشی دعوت، این ظرفیت را به منصه ظهور رساند. شاید خیلی گزافه نباشد که بگوییم هر چه داریم، از مدرسه‌های تابستانی دعوت است. 

حضور اختیاری دانشجویان در دانشگاه معنی‌دار است. به شوخی در تابستان زیاد می‌شنویم: «تو هم که اومدی، پس به آموزش بگیم ترم رو شروع کنه!» 

به نظر می‌رسد تعطیلات ده، دوازده هفته‌ای تابستان برای دانشگاهی چون دانشگاه ما خیلی زیاد است و بسیاری از دانشجویان از آن، استقبال نکرده‌اند. شاید نخواهیم پیام و معنای حضور دانشجویان را درست بفهمیم، اما برایم جالب بود که حضرت آقا به طلبه‌ها گفتند که واقعا اقتضای تعطیلی در تابستان وجود ندارد. خب، این برای دانشجویان نیز هست:

من فقط یک جمله‌ای عرض بکنم برای دوستانی که اینجا تشریف دارند، به خصوص برادران و خواهران جوانی که اهل زحمت کشیدن و کار کردن و دنبال‌کردن هستند. خب عادت شده است که تابستان‌ها درس‌ها تعطیل بشود. حالا اینجاها گرما هم آنچنانی نیست که الزام بکند به اینکه درس تعطیل بشود؛ حالا یک وقت‌هایی یک جاهایی مثلا فرض کنید که تابستان خیلی گرم میشود؛ اما الان با این شرایط امروز، واقعا اقتضای تعطیلی در تابستان وجود ندارد. لکن حالا بنا بر این هست و تعطیل میکنند درس‌ها را در تابستان که ما هم طبعا تعطیل میکنیم درس را. لکن درس تعطیل است؛ کار فقهی شما، به خصوص جوانها نباید تعطیل بشود؛ یعنی بروید برنامه تعریف کنید برای خودتان. حالا ممکن است دو ماه، سه ماه، کمتر، بیشتر این بحث‌ها نباشد، اما شما در این مدت واقعاً برنامه تعریف کنید. حیف است دوره‌ی جوانی و دوره‌ی کار و با این نیازی که کشور و آینده‌ی ما به مباحث فقهی عمیق و فضلای دقیق و عمیق دارد، به نظر من کار را متوقف نکنند. حالا آنهایی که دنبال تحقیق و درس و کار هستند، حتما برنامه‌ریزی کنند و کار برای خودشان تعریف کنند. (6/3/1392)

----

البته ابعاد مساله تعطیلی تابستان بیش از این‌هاست: مثلا چون تابستان از ساختار رسمی رها هستیم، می‌توانیم خلاقانه تحصیل و پژوهش کنیم. همچنین نیاز به تفریح و استراحت وجود دارد که با تقویت و افزایش سه شانزدهم حق غیبت به بیش‌تر می‌تواند حاصل شود؛ نه با کاهش آن. چه خوب می‌شود مثلا حق تعطیلی تابستان در دو نیم‌سال تحصیلی و به تناسب توزیع گردد. به نظر می‌رسد اگر به نیازهای واقعی توجه شود، بسیاری از مشکلات مثل حضور و غیاب صوری هم اصلا پیش نمی‌آید.

 

۷ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۴ تیر ۹۳ ، ۱۹:۵۷
حمید درویشی شاهکلائی