پاورقی فرهنگ و ارتباطات

وب‌نوشت حمید درویشی شاهکلایی

پاورقی فرهنگ و ارتباطات

وب‌نوشت حمید درویشی شاهکلایی

پاورقی فرهنگ و ارتباطات
*حمید درویشی شاهکلایی، پژوهشگر و ویراستار
*متولد شیرگاه، سوادکوه شمالی مازندران (اصالتا از روستای شاهکلای لفور)

*طلبه و دانش‌آموخته دوره سوم کارشناسی‌ارشد معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و دوره پنجم دکتری فرهنگ و ارتباطات همان دانشگاه (دوره شهید جاوید مرحمتی)
*اولین «رتبه یک» کنکور سراسری دکتری مجموعه علوم ارتباطات (1390).
*موسس قرارگاه نشریات حیات بسیج دانشجویی و سردبیر سابق ماه‌نامه فرهنگی سیاسی حیات، نشریه بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام، سال بیست و یکم و بیست و دوم.
*معاون سابق آموزش و معاون سابق ارتباطات مرکز آموزش‌های مجازی بسیج مستضعفین
*پژوهش‌گر برتر مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی (1394)
*با افتخارتر از همه: برادرزاده سردار سپاه اسلام، پاسدار شهید برزو درویشی شاهکلائی
حدیث‌های مسجد
  • ۹۴/۱۲/۲۴

    فرشته‌هان! با مسجدی‌ها کار دارند.

  • ۹۴/۱۰/۲۴

    ستاره‌های درخشان زمین برای آسمانی‌ها

  • ۹۲/۰۶/۲۲

    *هشدار داد: نماز همسایه مسجد جز در مسجد پذیرفته نیست...

    **یکی پرسید: اى امیر مومنان! همسایه مسجد کیست؟

    *فرمود: کسى که...

مطالب پیامکی
  • ۹۵/۰۱/۰۹
    افق بالاتر

    امسال توفیق خادمی شهدا در یادمان هویزه میسر نشد؛ 

    انشاءالله به زودی خادمی در آستان امام رضا؛ 

    یا حتی کربلا، کاظمین، نجف، سامرا؛ 

    و چه بسا سوریه و شام بلا؛

    و انشاءالله بقیع و مسجد الاقصی.

  • ۹۵/۰۱/۰۶
    دیر یا زود

    دیر یا زود، به مانند سه تیر 84 «مردی از جنس مردم» خواهد آمد و کام امت حزب الله شیرین خواهد شد.

  • ۹۲/۰۹/۲۵
    24

    دعا کنید با موفقیت زیارت با پای پیاده نصیب همه آرزومندان شود.

    حلال کنید!

  • ۹۲/۰۹/۲۵
    23

    اگر بطلبند، دوباره عازم عراقم، کافیست عصر شود.

  • ۹۲/۰۴/۰۷
    22
    فقط چند ساعت دیگه
    این جمع با صفا جمع میشه...
  • ۹۲/۰۴/۰۷
    21
    خدا رو شکر سیاحت ما در زیارت است
  • ۹۲/۰۴/۰۷
    20
    خلاصه اینکه:
    خدایا ما فقط همین خانواده رو داریم
    آخرین بارمون نشه...
  • ۹۲/۰۴/۰۲
    16
    زباله رو تو جاده ول نکن!
    جوان عراقی:.شهرداری جمع میکند!
  • ۹۲/۰۴/۰۱
    15
    جنت ما موکب است، مقصد ما کربلاست
طبقه‌بندی موضوعی مطالب
بایگانی
قفسه کتاب‌های من
پاورقی‌های فرهنگ و ارتباطات من
آخرین نظرات

در پست قبلی چهار مطلب از مطالب بحث معرفی کتاب رو گذاشته بودم و اینک سه قسمت پنجم تا هفتم. 

مطلب پنجم: چیزهای زیادی باعث شد که مدتی قضیه معرفی کتاب و چیزایی که خوندیم رو نتونم آپ کنم. قضیه رو فراموش نکرده ام و همیشه مشخصات کتابا تو همراهم به صورت jotter note ذخیره می کنم. از کتابهایی هم که خوندید و معرفی کردید ممنون. فقط دنبال یه راهم که چطوری اونا رو معرفی کنم. باز هم کتاب معرفی کنید. (ترجیحا مکتوب و مثل من!)

یکی از کارهایی که گفته بودم می خوام تو این وبلاگ انجام بدم، یه جریان معرفی کتاب بود. شروع کردم و کتابهایی رو که تو سه ماهه زمستون پارسال (دی، بهمن، اسفند) خونده بودم، معرفی کردم. گفته بودم خوشحال می‌شم شما هم کتاب معرفی کنید. کامنتهایی که نوشتید و یا شفاهی گفتید رو هم بررسی کردم. نظرات شما همیشه سودمنده! تو ادامه روند معرفی کتاب، کتابهایی که فروردین 87 مطالعه کردم رو معرفی می کنم:

سال نو رو با کتابی از حاج آقا انجوی نژاد که این روزها اسمشون بر سر زبونا افتاده شروع کردم.

1.                                                     حماسه یاسین/ به قلم حجت الاسلام سید محمد انجوی نژاد/ انتشارات سوره مهر. در قالب چند خاطره ناب از دفاع مقدس که خودش هم حضور داشته. اصلا مشخصه با بقیه کتابا فرق داره. این آقای انجوی نژاد خوب وارد این عرصه شد.

2.                                                     شازده کوچولو/ آنتوان دو سنت اگزو پری/ ترجمه احمد شاملو/ نسخه جاوا (روی موبایل) نشر کتیبه، پارس آسان افزار. رمان معروفیه. ولی معمولا کسی اونو نخونده! نگاهتون رو می تونه عوض کنه. فکر کنم کار خوبی باشه اینکه ایده هایی که به ذهنتون می رسه رو یادداشت کنین و بعدا روش فکر کنین.

3.                                                     در کمین گل سرخ/ محسن مومنی/ سوره مهر:372صفحه. داستان یک زندگی واقعی از یک مرد واقعی. علی صیاد شیرازی. از قبل تولد تا بعد شهادت. جمله هایی که مستقیما از صیاد نقل شده، خیلی قشنگه. (این جمله ها) ارزش دوبار خوندن یا فکر کردن داره. البته کتاب خیلی مفصل در اومده.

4.                                                     روزهای آخر/ احمد دهقان/ سوره مهر:200صفحه. خاطراتی از نویسنده که اواخر جنگ فرمانده دسته و  معاون گروهان می شه و ... . تحلیل هایی که تو کتابهای دفاع مقدسی به کار رفته از این نظر که مستقیما توسط افرادی انجام شده که خودشون تو بطن کار بودند، جالبه. در ضمن باید اعتراف کنم که هیچ از تاریخ و تحلیل دفاع مقدس نمی دانیم! (مسئولین عرصه تعلیم و تربیت و دانش بی خیالند، خودتون یه کاری بکنین.)

5.                                                     نشریه حیات/ بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع). قبلا "هفت قبل" محصول بارز بسیج دانشجویی بود که چند وقتیه که حیات جایگزین اون شده. به نظر من اصلا تو اندازه های هفت قفل نیست. (هم اندازه فیزیکی! و هم محتوایی) شماره های 5 و 6 حیات رو تو عید خوندم. از انتخابات نوشته بود و سلمان رشدی. از داستانش در مورد "چرا رای می دهیم" خوشم اومد.

6.                                                     تفسیر سوره فرقان/ محسن قرائتی/ مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن:81ص. از مقرری های همین روزهای ما سوره فرقان از المیزان بود. تصادفا تفسیر آقای قرائتی رو دیدم و وسوسه شدم بخونم تا با نکات مورد استفاده آشنا بشم. تفسیر آقای قرائتی برای بالای منبر یا یه چیزی تو مایه های کار تبلیغی مناسب به نظر می رسه. درحالی که المیزان علامه طباطبایی به درد مباحثه کردن! می خوره.

7.                                                     صمیمانه با  جوانان وطنم/سید مهدی شجاعی/ نشر نیستان: 72 ص. نثر ادبی و جالبی داره. کم حجم هم که هست، خواستید خودتون بخونین ببینین درباره چیه؟! خوشتون میاد یا نه؟! نخواستید زور که نیست! آقای مهدی شجاعی شما رو مخاطب قرار داده، می خوای گوش نکنی، نشنو! (نخون!)

8.                                                     طرح والعصر/ متن آموزشی سطح 1 غربشناسی/ بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) با موضوعات: ضرورت مطالعات تاریخی، تفکر،‌فرهنگ و تمدن، ادوار تاریخی بشر، فلسفه تاریخ و انقلاب اسلامی‌و‌غرب.


مطلب ششم:

اما اردیبهشت 87:

1-      مجله حیات شماره 7و 8+20: نشریه بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع). این شماره ویژه آسیب شناسی جریان حزب الله در کشور بود. ظاهرا از همه دانشگاهها و تشکلها مطلب خواسته بودند. نوشته های زیادی حتی در قالب داستان به دستشون رسیده بود. (20+ یعنی بیست شماره با عنوان دیگری (هفت قفل) منتشر می شد. من.)

2-      مجله راه شماره 2+30: نشریه فرهنگی تحلیلی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی که هنوز به نام "سوره سابق" معروفه. این شماره متوجه شدیم که با مجوز هفته نامه، ماهنامه منتشر می کنند. اینم بگم این شماره، دوماه نامه شده بود! ویژه نظارت دولتی. البته پرونده ای برای حاج آقا جهانشاهی (آمر به معروف در قضیه زمین خواری سیرجان)، سرمقاله ای خواندنی درباره عملکرد انتقادآور مدیریت فرهنگی در جمهوری اسلامی، مصاحبه ای جنجالی از استاد پیمان جبلی درباره العالم و ....، جملاتی از دکتر ابراهیم فیاض، پرونده ای برای روستا و... هم از مطالب جالب توجه این شماره راه هستند. 

3-      پا به پای باران/ دو گزارش از خرمشهر در سیاق دفاع مقدس/انتشارات سوره مهر. نوشته هدایت الله بهبودی و مرتضی سرهنگی. تو نمایشگاه کتاب خریدم. گرچه کتابها رو هم مثل مجله ها از روی جلد تا اطلاعات پشت جلد به طور کامل می خونم و چیز یاد می گیرم ولی کتابها یه چیز دیگه ای هستند. اگه اونا رو با پول خودتون خریده باشین یه مزه شیرین دیگه ای می دهند. می تونین امتحان کنین.

4-      متن از نگاه متن/ بحثی درباره گرایشهای گوناگون درباره دور هرمنوتیکی (شلایر ماخر، گادامر، ریکور)به زبانی ساده و قابل فهم/ علیرضا قائمی نیا/ انجمن معارف اسلامی.

5-      تو را می خوانم یا اصول حرفه ای تبلیغ/برداشتی آزاد از اندیشه های استاد شهید مرتضی مطهری. دوست عزیزم میثم فرخی (از آباده!) این کتاب رو به زبانی خودمونی نوشته. (میثم فرخی شاگرد اول کد 83 رشته معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) است.) فرهنگسرای رسانه این کتاب رو منتشر کرده.

6-      مدال و مرخصی/ 11 یادداشت از یک اسیر عراقی/ به کوشش هدایت الله بهبودی/ انتشارات سوره مهر. یکی دو تاش خیلی قشنگ بودند. هم اتاقیم (بلال فریدی وثوق) هم که خونده بود از این کتاب خوشش اومده بود. راستی کتابهای سوره مهر رو می تونین اینترنتی بخرین؛ چند روز بعد کتاب بهتون می رسه. شما هم نامردی نکنین؛ به حساب اعتماد اونا در اولین برین بانک پولشو واریز کنین! با اشتراک سوره مهر تو نمایشگاه کتاب با تخفیف 30 درصدی حال کردم.

7-      طریق عرفان/ترجمه و شرح رسالة الولایة علامه طباطبایی توسط صادق حسن زاده/ نشر بکاء/قم. نمی دونم این کتاب رو چقدر می شناسین. وقتی دکتر فیاض اونو از شاهکارهای دوران جوونی علامه معرفی کرد که خیلی از المیزان برتره؛ ترغیب شدم که بخونمش. دو مقدمه از علامه حسن زاده آملی و آیت الله جوادی در مدح این اثر علامه در کتاب درج شده بود که برای عظمت کتاب همین بس که این بزرگواران این کتاب رو بهترین اثر علامه دونستن و چه چیزهایی هم که نگفتن. واقعا المیزان با همه اون عظمتش در برابر این کتاب کم حجم حرفی برای گفتن نداره. شاید علامه تو المیزان دچار خودسانسوری شده!

8-      خم پاره/ اولین و تنها نشریه طنز هنر و ادب پایداری/ کاری از مرکز علمی و فرهنگی شهید آوینی/ شماره اول، فروردین 87. برای تهیه این نشریه جیبی می تونین به آدرس وبلاگ نشریه www.Khom-Pareh.blogfa.com  مراجعه کنید.

9-      نونی صفر/ حسن شکری/ انتشارات سوره مهر. از خرید های نمایشگاه. نونی که می دونین چیه؟ از همون کانالهایی که تو شلمچه ساخته اند. بگذریم که یکی از رزمنده ها می گفت تا حالا نونی به این عرض ندیده بودم! حسن شکری (نویسنده) از فرماندهان میانی دفاع مقدس خاطراتش از رزم در فاو، ام القصر، مهران و کانال پرورش ماهی (داستان نونی صفر)، عملیاتهای والفجر8، کربلای 1و 5و... تو این کتاب بازگو کرده. من مشکلی با لشکر 27 محمد رسول الله تهران ندارم ولی تو معمول کتابهای دفاع مقدس یا از سایر لشکرها خبری نیست یا نمایی کلی، ضعیف و بد و گاهی هم فقط تمسخر و انتقاد از عملکرد آنها (ترس، کم کاری و عدم انجام وظیفه به طور کامل و تمام کردن ماموریتهای محوله) ... . امید که عملکرد بسیجی ها و سپاهی های شهرستانها و ارتشی ها هم جایگاه حقیقی خودشو پیدا کنه. این یه تحریف آشکار تاریخه.

10-  این جبهه نیرو ندارد/ سید ابراهیم رئوف موسوی/ بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع)/ درباره این که جنگ امروز کجاست؟ این فرمانده سابق بسیج دانشگاه، ایده های جالب و حرفهای قشنگی تو این کتاب نوشته. "شما کارتون رو برای خدا می کنید" یا "برای خدا کار می کنین؟" اگه از این کتاب که نایاب هم شده و ارزش هدیه دادن هم داره (گرچه ارزش مادی اون کمه) به تفاوت همین دو جمله پی ببرید، می تونه زندگی شما رو در جهت دیگری تغییر بده.

 مطلب هفتم:

قرار بود تو این وبلاگ کتابها، مجلات و ... رو که خودم خوندم معرفی کنم. شما هم همینطور. نظرتون هم درباره کلیت کار، محتوای کتابها (اگه شما هم اونا رو خوندید.)، و ... برامون با ارزشه. اما قسمت ششم معرفی کتاب:

۱- زنده باد کمیل/محسن مطلق/سوره مهر؛ کتابی که اسمش هم کمی معروف شده. یادمه آقا (سید علی حسینی خامنه ای) هم این کتاب رو خونده و در ستایش کتاب مطلبی بیان کرده بودند. شاید به اون خاطر معروف شده باشه ولی روح زیبا و حماسی کتاب که حاکی از رشادتهای سربازان حضرت ولی عصره (البته نه سربازان گمنام امام زمان!) برای جذابیت کتاب و تجدید چاپ چندباره اون کافیه. کتابهای سوره مهر رو هم خبر دارید که با اشتراک اینترنتی از سایتش می تونید با پست دریافت کنید؟ و در نمایشگاهها (معمولا) با تخفیف؟

۲- مجله راه/ سوره سابق/مجله فرهنگی تحلیلی انقلاب اسلامی شماره سوم/ جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی؛ پرونده ویژه این شماره: مجلس سایه بود. خیلی دلم می خواد نقدی بر راه "راه" بنویسم؛ وقت نمی شه.

۳-"پاییز بهاریست که عاشق شده است" ؛ این عنوان یه کتابه! یه کتاب شعر دیگه از دوست عزیزم میلاد عرفانپور. "از شرم برادرم " اسم اون یکی کتابشه. این اثر مجموعه ای از رباعیات میلاده. (می گم میلاد چون هم رشته ای و هم دانشگاهی و دوستمه! ) انتشارات ملک اعظم (سعید عاکف) با مقدمه ای محمدرضا سنگری چاپ کرده است. دکتر حسن بشیر (ریاست دانشکده معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات؛ دانشکده ای که من و میلاد توش درس می خونیم) یه مطلب در همین باره نوشته.

۴-مجله حیات شماره ۹/ واحد فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع). پرونده ماه این شماره به شصت سالگی رژیم نامشروع اسرائیل اشاره داره. از اثبات دروغ بودن این موضوع که یهودیا زمین فلسطینی ها رو خریدند بگیرید تا انواع عدم مشروعیت های حقوقی و سیاسی اسرائیل. همون اسرائیل که مردم ندارد که ما با آنها دوست باشیم. همان اسرائیل که به تعبیر امام همه ساکنین آن سربازان رژیمی غاصب و اشغالگرند. هر چند رحیم مشایی با غضنفربازی هایش بخواهد با آنها دوستی کند. در ادبیات امام دوستی گرگ و گوسفند غیر ممکن بود ولی در ادبیات ایشان ... . گویا "اشداء علی الکفار" را نمی فهمند! مهرورزی فقط با خودی هاست. (رحماء بینهم)

۵-نشون به اون نشونی/سیده زهرا علمدار/ نشر آصف. درباره شهید حسین انتظاری از زبان خانواده و نزدیکان و دوستان و همرزمان. سردار انتظاری از شهدای یزد.

۶- مجله امتداد شماره ۲۸. مجله هنر و ادبیات پایداری. مجله راهیان نور. یادش بخیر اون اوایل دوازده صفحه نوشته بودند، عاشقونه! الان هم کارهای جالبی داره. به سایت امتداد سر بزنید. www.emtedad.ir 

7- نظری بر منطق هرمنوتیک هیدگر (هایدگر) و زندآگاهی حکمت انسی اسلامی/ جلد 15 از سری مطالعات کاربردی هنر/ نوشته قلم توانای استاد ارجمند محمد مددپور/پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی؛ سوره مهر. کتاب کوچکی است ولی برای فهم آن نیاز به مطالعات مقدماتی بیشتری دارید!

8- دفتر سرخ/ ابوالفضل سپهر/ با مقدمه رحیم چهرخند/ انتشارات آرام دل/ مرکز فرهنگی یا زهرا. فرق دفتر سرخ شهید سپهر با دفتر آبی اینه که دفتر سرخ جدید تر و کاملتره. سپهر رو که می شناسید؟ شاعر اتل متل! اتل متل یه بابا، دلیر و زار و بیمار...

9- دشت شقایقها/ محمدرضا بایرامی/چاپ چهارم/ انتشارات سوره مهر. اونایی که عادت به خوندن کتابهای دفاع مقدسی دارند عمدتا کتابهایی درباره سرداران می خونن. چون بیشتر کتابها درباره سرادرانه. ولی این کتاب درباره خاطرات یه سربازه. اونم یه سرباز ارتش. در این موضوع کتاب خیلی کم داریم. همون طور که قبلا هم نوشتم بیشتر کتابها درباره بسیجی ها و پاسدارهای تهران (به طور خاص لشگر 27 محمد رسول الله) است. گویی که فقط آنها جنگیدند!

۹۹/۰۹/۲۲
حمید درویشی شاهکلائی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی