پاورقی فرهنگ و ارتباطات

وب‌نوشت حمید درویشی شاهکلایی

پاورقی فرهنگ و ارتباطات

وب‌نوشت حمید درویشی شاهکلایی

پاورقی فرهنگ و ارتباطات
*حمید درویشی شاهکلایی، پژوهشگر و ویراستار
*متولد شیرگاه، سوادکوه شمالی مازندران (اصالتا از روستای شاهکلای لفور)

*طلبه و دانش‌آموخته دوره سوم کارشناسی‌ارشد معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و دوره پنجم دکتری فرهنگ و ارتباطات همان دانشگاه (دوره شهید جاوید مرحمتی)
*اولین «رتبه یک» کنکور سراسری دکتری مجموعه علوم ارتباطات (1390).
*موسس قرارگاه نشریات حیات بسیج دانشجویی و سردبیر سابق ماه‌نامه فرهنگی سیاسی حیات، نشریه بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام، سال بیست و یکم و بیست و دوم.
*معاون سابق آموزش و معاون سابق ارتباطات مرکز آموزش‌های مجازی بسیج مستضعفین
*پژوهش‌گر برتر مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی (1394)
*با افتخارتر از همه: برادرزاده سردار سپاه اسلام، پاسدار شهید برزو درویشی شاهکلائی
حدیث‌های مسجد
  • ۹۴/۱۲/۲۴

    فرشته‌هان! با مسجدی‌ها کار دارند.

  • ۹۴/۱۰/۲۴

    ستاره‌های درخشان زمین برای آسمانی‌ها

  • ۹۲/۰۶/۲۲

    *هشدار داد: نماز همسایه مسجد جز در مسجد پذیرفته نیست...

    **یکی پرسید: اى امیر مومنان! همسایه مسجد کیست؟

    *فرمود: کسى که...

مطالب پیامکی
  • ۹۵/۰۱/۰۹
    افق بالاتر

    امسال توفیق خادمی شهدا در یادمان هویزه میسر نشد؛ 

    انشاءالله به زودی خادمی در آستان امام رضا؛ 

    یا حتی کربلا، کاظمین، نجف، سامرا؛ 

    و چه بسا سوریه و شام بلا؛

    و انشاءالله بقیع و مسجد الاقصی.

  • ۹۵/۰۱/۰۶
    دیر یا زود

    دیر یا زود، به مانند سه تیر 84 «مردی از جنس مردم» خواهد آمد و کام امت حزب الله شیرین خواهد شد.

  • ۹۲/۰۹/۲۵
    24

    دعا کنید با موفقیت زیارت با پای پیاده نصیب همه آرزومندان شود.

    حلال کنید!

  • ۹۲/۰۹/۲۵
    23

    اگر بطلبند، دوباره عازم عراقم، کافیست عصر شود.

  • ۹۲/۰۴/۰۷
    22
    فقط چند ساعت دیگه
    این جمع با صفا جمع میشه...
  • ۹۲/۰۴/۰۷
    21
    خدا رو شکر سیاحت ما در زیارت است
  • ۹۲/۰۴/۰۷
    20
    خلاصه اینکه:
    خدایا ما فقط همین خانواده رو داریم
    آخرین بارمون نشه...
  • ۹۲/۰۴/۰۲
    16
    زباله رو تو جاده ول نکن!
    جوان عراقی:.شهرداری جمع میکند!
  • ۹۲/۰۴/۰۱
    15
    جنت ما موکب است، مقصد ما کربلاست
طبقه‌بندی موضوعی مطالب
بایگانی
قفسه کتاب‌های من
پاورقی‌های فرهنگ و ارتباطات من
آخرین نظرات

این مطلب خیلی فضا رو ترکوند. البته کاملا مثبت. یه شور علمی هم پیدا شد! وقتی هشتاد و دویی ها هنوز در مورد پایان نامه شون مبهم حرف می زدند، ما موضوع معرفی کردم. البته یکی از چندین موضوعی که به ذهنم رسیده بود. ولی خیلی جدی بود! متاسفانه این مطلب واکنش علمی اساتید رو نیاز داشت، که این واکنش علمی حاصل نشد (14شهریور87).

تصادفی از یه موضوع اینقدر خوشم اومد که پایان نامه ام بشه!

·        سیاستگذاری ظرفیتهای دفاع مقدس درجهت اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی (تبلیغ ارزشهای انقلاب اسلامی به کمک دفاع 10 ساله، نعمت جنگ در راستای اهداف انسان سازی؛ الگو گیری از شهداء)

·        سیاستگذاری ادب و هنر دفاع مقدس:(به مفهومی عام که اردوهای روایتگری راهیان نور را هم شامل می شود علاوه بر سینما و تلویزیون و کتاب و ...)  از کدام رسانه ها و از هر کدام تا چه میزان و با چه محتوایی و چگونه دولت دخالت کند؟

·        سوال اینست که  اکنون چگونه در جهت اهداف انقلاب از ثمره اش یعنی نعمت جنگ می توانیم استفاده کنیم؟ یعنی به کمک ارتباطات (در معنایی عام که مصداقهایش را می آوریم)  چطوری می تونیم از فرهنگ دفاع مقدس الگو بگیریم و اون فرهنگ اسلامی که قرار بود انقلاب بهش برسه رو پیاده کنیم!

·        راهیان نور: زیارت به عنوان یک رسانه نامتعارف. سیاستگذاری استفاده از ظرفیتهای راهیان نور. دخالت دولت یا عدم آن مثل هیئتهای محرم. میزان و چگونگی و حوزه های دخالت دولت؟ تعیین برنامه و اماکن بازدید؟ مسیر تردد؟ اعزام راوی؟ تعیین یا کنترل حوزه حرفهای راوی؟(حماسی، احساسی، مسائل محرمانه جنگ؟) مسائل مالی اقتصادی خدماتی و آماده کردن زمینه ها؟ یادمان سازی و توزیع محصولات فرهنگی؟ گزینش و سفارش محصولات؟ و ...) تاثیر اقناعی زیاد این اردوها.

·        یادمانهای شهدا و موزه های جنگ در شهرستانها (نه فقط مناطق عملیاتی)

·        مقبره های شهدای گمنام در دانشگاهها و مساجد و تفریحگاهها(کوهسنگی مشهد، تپه نورالشهداء کلکچال و ...)و  ...

·        کتاب (رمان، تاریخ، چند صفحه در کتب درسی، تحلیل سیاسی و ...)، فیلم (مستند؟ داستانی؟ کلیپهای کوتاه ...)، نرم افزارها (سیره شهدا، تاریخ جنگ...)

·        جشنواره های شعر و ادب پایداری؟

·        یادواره ها

·        مجالس خاطره گویی بازماندگان دفاع مقدس در مساجد و دانشگاهها و ...

·        شاید بهتر موضوع را جزیی تر و کار را سبک تر کنیم. مثلا فقط در مورد ادبیات مکتوب، آنهم از منظر رهبری! و در آن بررسی کنیم کدام یک موثرترند: رمان، داستان کوتاه؟ و به آسیب شناسی ادبیات تولید شده بپردازیم. یا فقط به آسیب شناسی ادبیات تولید شده در حوزه کودک! و مقایسه آن با دیدگاههای رهبری! فکر می کنیم موضوع خوبیه و یه نفره قابل انجامه. البته اگه پایان نامه گروهی به تصویب برسه می شه روی کل پروژه فکر کرد! البته به نظر کار دشواری هم می آید: احتمالا مجبور به مصاحبه با سرداران، راویان، زائران، نویسندگان، رسانه ای ها و خیلی های دیگه خواهیم بود (جمع بستم! حتی تصور انجام فردی چنین کاری هم نمی رود!) و شاید هم دو سه ماه رفتیم جنوب مشاهده و مردم نگاری ماجرا! شاید هم آنجا پرسش نامه ای تهیه کردیم و دادیم که در کاروانها توزیع کنند و با ارسال جواب در قرعه کشی شرکت کنند! (2 نکته: یکی فعل توزیع کنند که به صیغه جمع غایب است و این را می رساند که اینجا دیگر کار چند دانشجو نیست! خود ستاد راهیان نور یا اینجور جاها باید به توزیع اون اقدام کنند! تا نمونه خوبی داشته باشیم! دومی هم در مورد قرعه کشی، از این باب که انگیزه ای برای ارسال جواب (پست جواب قبول! به کمک اداره پست! یا تحویل به غرفه های فرهنگی موجود مثل غرفه امتداد! ) داشته باشند.) تصور کنید: تو نمایشگاه بین المللی کتاب نظرسنجی بشه (صیغه غایب و مجهول!) که کی ها، چه کتابهایی در زمینه دفاع مقدس و چرا خریدند و کی ها و چرا نخریدند؟ به همراه مصاحبه و مشاهده و ... . همین کار هم تو جشنواره فیلم فجر و جشنواره دفاع مقدس! اصلا یه سال باید همه جشنواره ها را رصد کنیم! شناخت وضع موجود و نیازها خیلی مهمه! نمی شه همین جوری حرف زد! کارشناسها یه طرف قضیه ولی مهم تر مخاطبها هستند! باید از مردم پرسید که چرا تئاتر دفاع مقدس ... . البته دفاع مقدس تئاترش کجا بود؟ ولی خدا را چه دیدی؟ شاید بررسی کردیم و یافتیم راه شکوفایی تئاتر دفاع مقدس را! شاید بهترین و موثرترین و اجرایی ترین و ارزان ترین رسانه برای پیگیری اهداف از کانال شهدا و دفاع مقدس همین تئاتر باشه! نیست که ارتباط مستقیم داره که تاثیرش خیلی زیاده و از طرفی داستانی هم هست و نمایشه و راحت هم تو همه شهرها  و روستاها و حتی تو کشتی هم قابل برپاییه و ... .

·        به هرحال ما (هشتاد و چهاری ها، حداقل من) نه تنها از روشهای تحقیق در علوم انسانی خوشمان نمی آید، پروپزال نویسی به شیوه درس روش تحقیق را هم دوست نداریم! تا جایی که یادم می آید هر دو (هم تحقیق و هم پروپزال درس روش تحقیق) پیچانده شد! گرچه لازم به گفتن نیست ولی احتمالا اینو اینجا نوشتیم که نقد و چکش کاری بشه! خوبست نظرات شما رو هم بدونم. گرچه فکر می کنم کامنت (نظر) نوشتن مهم نیست ولی دیدن تعداد کامنتها چند وقتی است که مسرورمان می گرداند! خوب چطوره؟ سیاستگذاری ادب پایداری برای کودکان یا موضوع گنده گروهی سیاستگذاری ظرفیتهای فرهنگی دفاع مقدس؟!

دو نکته دیگه: (بعدالتحریر!)

۱. کاغذ یادداشتم رو جا گذاشتم، پس اولیش رو فعلا نمی دونم چی بود!

۲. یادم افتاد یه تحقیق قشنگ برای آمار دوم دبیرستان انجام داده بودم درباره "کودک و تلویزیون" که باید با بچه کوچولوهای ۷ ساله مصاحبه هم می کردم! مهم ترین نتیجه اون تحقیق این بود که هیچ کاری نباید به کودکان منوط شود! از طرفی علیک بالاحداث فانهم اسرع الی الحق! موضوع رو می کنیم برای نوجوانان! آخه سیاستگذاری برای نوجوانان سریعتر نتیجه می ده! یه زیرنکته دیگه اینه واقعا اعتقاد دارم هیچ کاری نباید منوط به دیگری شود! حتی پایان نامه! پس در این مورد نظر بدید: سیاستگذاری ادب پایداری برای نوجوانان!

۳. نکته اول یادم اومد و اون اینکه این اولین موضوع پایان نامه ای نیست که به ذهنم رسیده و شاید هم آخری هم نباشه ولی جدیه!

 

منتخب کامنتها:

 

نویسنده: همنام تو

شنبه 16 شهریور1387 ساعت: 18:31

جالبه که موضوع رو گذاشتی که همه ببینن!

 

نویسنده: حسن بشیر

یکشنبه 17 شهریور1387 ساعت: 9:33

برادر عزیز جناب درویشی

با سلام و آرزوی قبولی طاعات شما و سایر دانشجویان عزیز در این ماه مبارک

آنطور که لطف فرمودید باز باز هم نیست. اما تلاش می کنم که حتما نظر خودم را بنویسم. کاش همه دانشجویان محترم به شما تاسی کنند و تعامل خود را با اساتید خود که مطمئن هستم همه با علاقه مایلند که در خدمت دانشکده باشند گسترش دهند. انتظار بیجائی که نیست؟

با احترام

حسن بشیر

.....................

توضیح مدیر وبلاگ در مورد «باز باز»: در ایمیلی ایشان را اینکاره باز اینکاره باز خوانده بودیم! (برای صمیمیت بیشتر و ...) اولی به معنای وبلاگ باز (ماهر در وبلاگ) و دومی به معنای استاد روش تحقیق.

 

وب سایت    پست الکترونیک

 

نویسنده: مجتبی صمدی

یکشنبه 17 شهریور1387 ساعت: 11:33

ما هم را مشعوف کردی!

وب سایت

 

نویسنده: آشنا

یکشنبه 17 شهریور1387 ساعت: 13:49

من با موضوع موافقم اگر از نظر جغرافیایی هم محدود شود بهتر است

 

نویسنده: حسن قاسم زاده

سه شنبه 19 شهریور1387 ساعت: 3:40

سلام

کلیت رو خوندم اما بذار کامل بخونمش بعد نظر بدمإفعلا گرسنمه میخوام برم سحری بخورم!

وب سایت    پست الکترونیک

 

نویسنده: مجید اسماعیل زاده

چهارشنبه 20 شهریور1387 ساعت: 7:39

سلام حمید جون.

لب تاپت رو عشقه!

موضوع خیلی جالب و مهمیه.

چطور شد که این موضوع به ذهنت خطور کرد؟

وب سایت    پست الکترونیک

 

نویسنده: حسن قاسم زاده

چهارشنبه 20 شهریور1387 ساعت: 11:49

سلام

موضوع خوبیه,ولی چیزی که ذهن من رو در این مورد مشغول می کنه ضرورت این کاره,به نظر من آدم وقتی پایان نامه می نویسه باید یک جای خالی رو پر کنه,نه اینکه همینجوری یک موضوع قشنگ رو کار کنه

البته شاید هم من اشتباه می کنم

به هر حال موضوع بکریه,کی تصویب میشه؟

وب سایت    پست الکترونیک

 

 

نویسنده: محسن (یک هشتاد و دویی!)

پنجشنبه 21 شهریور1387 ساعت: 15:29

سلام دوست امام صادقی ! انشاالله طاعات و عباداتتان قبول باشد.

من متن نوشته شما رو خوندم. والا تنها چیزی که در این مورد خاص یعنی پایان نامه شما می تونم بگم اینه که موضوعتون خیلی گستردس و ممکنه همین گستردگی باعث بشه خسته بشید. اما موضوع بسیار موضوع خوبیه و

هر حرف تا حالا در این مورد زیاد زده شده ولی اگه بتونید یک نگاه منسجم و نو در این مورد ارائه بدید ،در نوع خود جهاد کرده اید.

یه مطلب دیگه که در مورد پایان نامه شما نیست و کلا مربوط به پایان نامه ها میشه اینه که من دو روز پیش داشتم نگاهی به عناوین پایان نامه های مصوب تا سال هشتاد می انداختم و

این به ذهنم رسید که این همه موضوع دفاع شده از بدو تاسیس دانشگاه (اولین پایان نامه دفاع شده مربوط به سال 67 میشه) تا حالا به این فکر کردیم که واقعا چند تاش کاربردی بوده و

تونسته منشا تحول یا اصلاح بشه ؟

یا علی ، التماس دعا

وب سایت

 

نویسنده: محسن

پنجشنبه 21 شهریور1387 ساعت: 16:1

سلام.

من نگفتم موضوع شما کاربردی نیست.بر عکس نوشته بودم موضوع شما خوبه و اگه بتونید انجامش بدید جهاد کردید.

عدم کاربردی بودن پایان نامه ها چیزی بود که در مورد کلیت پایان نامه ها نه در دانشگاه خودمون که کلا در تمام دانشگاه ها دیده می شه.

وب سایت

 

نویسنده:امین اسلامی

دوشنبه 1 مهر1387 ساعت: 11:8

سلام پسر گل

اولا خیلی خوبه آدم از الان به فکر پایان نامه باشه. ما رو هم به فکر انداختی.

ثانیا خیلی هم کاربردیه حتی می شه خیلی کاربردی ترش هم کرد. مگه تاکیدات مقام معظم رهبری رو در مورد حفظ ارزشهای دفاع مقدس نشنیدی؟ (حتما شنیدی)

قربانت امین

 

نویسنده: لسانی

سه شنبه 8 بهمن1387 ساعت: 22:11

بحث دفاع مقدس ظرفیتهای بالای مطالعات فرهنگی ارتباطی داره

من به انعکاس رسانه ای اخبار جنگ علاقه مند بودم که اسنادی در بعضی

حوزه ها نیز یافتم.

بحث فیلم تبلیغاتی شرکت ایتالیایی در اثنای جنگ پیرامون شکنجه اسیران عراقی توسط ایرانی ها هم موضوع جالبی بود. حاتمی کیا هم مستندی پیرامون آن می سازد

۹۹/۰۹/۲۲
حمید درویشی شاهکلائی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی