مطالعه و معرفی کتاب درسال88: کتاب34
The New Media Monopoly
انحصار نوین رسانه ای
انحصار نوین رسانه ای از دنیای نوین (دنیای رسانه های گروهی) سخن می گوید. این کتاب واقعیت روز جریان اصلی رسانه های جمعی دنیا را بر ملا می کند. در این کتاب از استراتژی های جدید شرکت های بزرگ رسانه ای مبنی بر داشتن سهام در همه رسانه ها سخن می گوید. یعنی 5 شرکت بزرگ در همه رسانه ها سهم دارند: کتاب، فیلم، تلویزیون، مجله و روزنامه و ...
به این که چگونه این شرکتها رقابت سالم و آزاد قرن هجده و نوزده (که به نابودی رقیبان می انجامید) را کنار گذاشته اند و به دوستی روی آوردند و به همدیگر کمک می کنند و انحصار نوینی را در بین خودشان پدید آوردند. و این که این انحصار چگونه باعث شده که اخبار خاصی سانسور شود. اطلاعات خاصی منتقل نشود. در نتیجه آمریکایی ها و غربی ها تعجب می کنند که چرا جهان سومی ها به آن ها چپ نگاه می کنند. این کتاب به خوبی کوتاهی رسانه ها را در اطلاع رسانی و اطلاع نرسانی نشان می دهد و تاثیر آن را بر سیاست و اقتصاد و فرهنگ آمریکا به خوبی نمایان می کند. به این ترتیب نشان می دهد کشوری که منادی دموکراسی است، عظیم ترین دیکتاتوری بین المللی را مدیریت می کند که دنیا نظیرش را تجربه نکرده است.
اطلاعات کتابشناسی:
کتاب انحصار نوین رسانه ای، نوشته: بن اچ. باگدیکیان، ترجمه علی رضا عبادتی، تهران، انتشارات روایت فتح 1385
۹۹/۰۹/۲۳