پاورقی فرهنگ و ارتباطات

وب‌نوشت حمید درویشی شاهکلایی

پاورقی فرهنگ و ارتباطات

وب‌نوشت حمید درویشی شاهکلایی

پاورقی فرهنگ و ارتباطات
*حمید درویشی شاهکلایی، پژوهشگر و ویراستار
*متولد شیرگاه، سوادکوه شمالی مازندران (اصالتا از روستای شاهکلای لفور)

*طلبه و دانش‌آموخته دوره سوم کارشناسی‌ارشد معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و دوره پنجم دکتری فرهنگ و ارتباطات همان دانشگاه (دوره شهید جاوید مرحمتی)
*اولین «رتبه یک» کنکور سراسری دکتری مجموعه علوم ارتباطات (1390).
*موسس قرارگاه نشریات حیات بسیج دانشجویی و سردبیر سابق ماه‌نامه فرهنگی سیاسی حیات، نشریه بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام، سال بیست و یکم و بیست و دوم.
*معاون سابق آموزش و معاون سابق ارتباطات مرکز آموزش‌های مجازی بسیج مستضعفین
*پژوهش‌گر برتر مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی (1394)
*با افتخارتر از همه: برادرزاده سردار سپاه اسلام، پاسدار شهید برزو درویشی شاهکلائی
حدیث‌های مسجد
  • ۹۴/۱۲/۲۴

    فرشته‌هان! با مسجدی‌ها کار دارند.

  • ۹۴/۱۰/۲۴

    ستاره‌های درخشان زمین برای آسمانی‌ها

  • ۹۲/۰۶/۲۲

    *هشدار داد: نماز همسایه مسجد جز در مسجد پذیرفته نیست...

    **یکی پرسید: اى امیر مومنان! همسایه مسجد کیست؟

    *فرمود: کسى که...

مطالب پیامکی
  • ۹۵/۰۱/۰۹
    افق بالاتر

    امسال توفیق خادمی شهدا در یادمان هویزه میسر نشد؛ 

    انشاءالله به زودی خادمی در آستان امام رضا؛ 

    یا حتی کربلا، کاظمین، نجف، سامرا؛ 

    و چه بسا سوریه و شام بلا؛

    و انشاءالله بقیع و مسجد الاقصی.

  • ۹۵/۰۱/۰۶
    دیر یا زود

    دیر یا زود، به مانند سه تیر 84 «مردی از جنس مردم» خواهد آمد و کام امت حزب الله شیرین خواهد شد.

  • ۹۲/۰۹/۲۵
    24

    دعا کنید با موفقیت زیارت با پای پیاده نصیب همه آرزومندان شود.

    حلال کنید!

  • ۹۲/۰۹/۲۵
    23

    اگر بطلبند، دوباره عازم عراقم، کافیست عصر شود.

  • ۹۲/۰۴/۰۷
    22
    فقط چند ساعت دیگه
    این جمع با صفا جمع میشه...
  • ۹۲/۰۴/۰۷
    21
    خدا رو شکر سیاحت ما در زیارت است
  • ۹۲/۰۴/۰۷
    20
    خلاصه اینکه:
    خدایا ما فقط همین خانواده رو داریم
    آخرین بارمون نشه...
  • ۹۲/۰۴/۰۲
    16
    زباله رو تو جاده ول نکن!
    جوان عراقی:.شهرداری جمع میکند!
  • ۹۲/۰۴/۰۱
    15
    جنت ما موکب است، مقصد ما کربلاست
طبقه‌بندی موضوعی مطالب
بایگانی
قفسه کتاب‌های من
پاورقی‌های فرهنگ و ارتباطات من
آخرین نظرات

الاحقر حمید درویشی شاهکلایی
سردبیر
PavaraQi.ir

حیاتآن‌چه می‌خوانید احتمالا آخرین یادداشت من به مثابه سردبیر ماه‌نامه فرهنگی سیاسی «حیات» است. خرداد 1391، شماره 66. ایجاد قرارگاه نشریات حیات، تعامل نزدیک با فرماندهی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و همین‌طور، قائم‌مقام معاونت محترم دانشجویی، تجربه هم‌کاری تولیدمحور با اهداف تربیتی آموزشی با دانشجویان سال اول فرهنگ و ارتباطات و بسیاری چیزهای دیگر، خیلی برای من باارزش بود. امسال که می‌توانست به خاطر شرایط دکتری و دانش‌آموختگی، بدترین سال زندگی‌ام باشد، به بهترین سال تبدیل شد.

تای تمت

به سوی حیات بهتر

برای تداوم و تعالی حیات

یا حی

1-     سلام بر شما!

2-     در سال تحصیلی جاری، 9 شماره با شما بودیم. باورش کمی سخت بود که بتوانیم، اما «شد»، «توانستیم». همان‌گونه که انقلاب ما «شد»، «توانست». ما توانستن را پای درس امام، پای درس انقلاب اسلامی، پای درس بسیجیان دفاع مقدس یاد گرفتیم. وقتی به یاری خدا، محاصره فرهنگی اقتصادی شعب ابی‌طالب محکوم به شکست است، هیچ چیزی توان شکست دادن معتقدان به جهان‌بینی الهی و معنوی را نخواهد داشت. اصلا به قاعده احدی الحسنیین، چه پیروز شویم و چه کشته شویم، باز هم پیروزیم. البته در دوره‌ای به سر می‌بریم که پوچ بودن قدرت ابرقدرت‌ها آشکار شده است. مستضعفان و آزادیخواهان جهان، پی در پی آبروی استکبار جهانی را می‌برند. تقلاهای صهیونیزم بین‌الملل برای ماندن روز به روز دیدنی‌تر می‌شود. چیزی به ظهور نمانده است. انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا.

3-     شاید در این‌که اسم نشریه گفتمان انقلاب اسلامی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، «حیات» است، سرّی باشد. حیات همان‌ چیزی است که انقلاب به ما داد. حیات یعنی قدر خود را بدانیم و حرکت کنیم تا برسیم به اوج. مگر نه این‌که مرغ باغ ملکوتیم. همه 124000 پیامبر آمدند که به انسان‌ها حیات بدهند. حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در برنامه کوه‌نوردی و دعای عهد تپه نورالشهداء خیلی زیبا این مفهوم را بیان کردند که برای حیات، بریم در خونه اهل بیت. (اَحیِ به عبادَک) دنبال نشونی عوضی نباشیم. امام به ما یاد داد که گام اول برای دست‌یابی به یک حیات برتر، قطع امید از استکبار جهانی است.

4-     علاوه بر 9 شماره ماه‌نامه، 14 جلد کتاب‌ضمیمه هم منتشر شد که با استقبال خوبی مواجه شد. اضافه کنید شش شماره ویژه‌نامه داخلی «حیات خلوت» را به هم‌راه دو ویژه‌نامه «سینمایی فانوس» و «پایداران» که بابت آن‌ها تشکر ویژه‌ای از آقای فرزاد رنجبر و تیم سال‌اولی‌اش (ورودی‌های دوره نهم رشته معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات) دارم. اگر از جنبه تربیتی و با توجه به فضای فرهنگی دانشگاه نگاه کنیم، توانستن سال اولی‌ها در تولید مستمر مجله و ضمائم آن، در مدت کوتاه‌تر، در این کمیت و کیفیت، به مراتب باارزش‌تر از تولید 9 شماره ماه‌نامه است.

5-     یک نکته هم درباره نشریه «دانشجوییِ» «گفتمانِ» انقلاب اسلامی یادآوری کنم. حیات یک نشریه دانشجویی است، پس قرار نیست همه مطالب آن، تحلیل‌های عجیب و غریب و ناشنیده باشد. حیات، منعکس‌کننده آرای دانشجویان است و با نگاه دانشجویی به مسائل می‌نگرد. حیات، قرار نیست همیشه مولد اندیشه جدیدی باشد. حرف ما همان است که بود! «بازتولید» آن اندیشه در قالب‌ها و شیوه‌ها، رویکردها و مطالب جدید، کار حیات است. حیات یک نشریه گفتمانی است که قرار است یک گفتمان را تبیین و ترویج کند. در ترویج گفتمانی، اگر تنها و تنها شاهد تکرار یک مجموعه ایده و حتی شعار هم باشیم، مشکلی ایجاد نمی‌شود، هیچ؛ به «جا انداختن» گفتمان هم کمک می‌کند. مثلا همین گفتمان تولید علم و علم دینی که عمدتا با تکرار شعارگونه به گفتمان تبدیل شده‌اند. بنابراین، افزایش کمی و حجمی گفتمان انقلاب اسلامی نیز در حیات از این دو جنبه موضوعیت دارد.

6-     پیشنهاد ما به همه خوانندگان، استفاده از اشتراک سفارشی است. برخلاف پست عادی، پست سفارشی "حتما" به دست گیرنده می‌رسد و قابلیت پیگیری دارد. درسال جاری به لطف خدا و تلاش دوستان، ماه‌نامه به موقع تولید می‌شد، اما فرآیند چاپ گاهی 27 روز (به علت مشکلات مالی) طول می‌کشید! اداره پست برخی شهرها نیز گویا وظیفه‌ای در به موقع رساندن مجلات نداشت. اعتماد شما را که موجب افزایش 50 درصدی تیراژ شد، سپاس می‌گوییم. هنوز در بسیاری از دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و شهرها، نمایندگی فعال فروش نداریم. هنوز خیلی به کمک شما احتیاج داریم. شبکه توزیع محصولات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تازه جز با هم‌راهی و مساعدت یکایک شما شکل نمی‌گیرد.

7-     از همه خوانندگانی که برایمان نوشتند، چه یادداشت، چه نظر و چه انتقاد، تشکر می‌کنم. خیلی‌ها هم تشکر کردند که ای کاش، به جای آن، مثلا نمایندگی می‌شدند و به توزیع محصولات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی کمک می‌کردند!

8-     برخلاف نشریات گیشه‌ای، اصل در نشریات دانشجویی بر تحول و پویایی است. دانشجو قرار است تجربه کند و یاد بگیرد. نقش‌آفرینی هم در کنار همین تربیت نیرو معنا پیدا می‌کند. بنابراین اگر دچار یک‌نواختی و تکرار شدیم، حتما خبرمان کنید!

9-     فکر می‌کنم حیات در سال آینده موفق‌تر از امسال عمل کند. سردبیر و دبیر تحریریه جوان، خوش‌فکر و با انگیزه‌ای دارد که مهارت‌های فنی بیش‌تری دارند. خداوند همگان را در خدمت به آرمان‌های انقلاب اسلامی موفق بدارد.

10-  یا علی مددی!

۹۹/۰۹/۲۶
حمید درویشی شاهکلائی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی